Sözleşmeler ve anlaşmalar, ister bir spor salonu üyeliğine kaydolun, ister yeni bir işe başlayın veya bir iş anlaşmasını kapatın, hayatın gerekli bir parçasıdır. Yapılan bir ankette; ABD'deki tüketicilerin %73'ünün, bilgi çalışanlarının %68'inin ve KOBİ sahiplerinin %91'inin en az aylık olarak sözleşmelerle çalıştığını buldu.
Ama kabul edelim: Bir sözleşmeyi imzalamadan veya bir “kabul ediyorum" düğmesine tıklamadan önce her kelimeyi gerçekten ne sıklıkla okuyup anlıyorsunuz? Cevap “sık sık değil" ise yalnız değilsiniz.
Adobe Acrobat tarafından yaptırılan anket, insanların iş yerinde ve evde sözleşmelerle nasıl etkileşime girdiğini araştırdı. “Hiç içinde ne olduğunu bilmeden bir sözleşme imzaladınız mı?" sorusundan “Bir sözleşmeyi okumak size nasıl hissettiriyor?" sorusuna , “Bir yapay zeka asistanı sözleşmeleri anlamanıza, karşılaştırmanıza ve zıtlıklarını ortaya koymanıza yardımcı olur mu?" sorusuna kadar çeşitli sorular soruldu.
Tüm kitlelerde bir dizi ortak tema bulundu. En önemli beş çıkarım şu şekildedir:
- Sözleşmeler iş ve özel hayatın günlük bir parçasıdır.
- Çoğumuz sözleşmelerin içeriğini bilmeden imzalıyoruz.
- Sözleşmeleri okumamamızın en önemli nedeni çok uzun ve karmaşık olmalarıdır.
- Sözleşmelerle ilgili belirsizlik bizi strese sokuyor ve işlerimizi etkileyebiliyor.
- Yapay zeka, sözleşmelerle ilgili bilgileri anladığımızdan daha emin olmamızı sağlayabilir.
Anket yapılan gruplar arasında genel bulgular tutarlı olsa da, hem sorduğumuz sorularda hem de insanların nasıl yanıt verdiğinde bazı ilginç nüanslar var. Aşağıda kitleye göre verilerin dökümü yer almaktadır:

Sözleşmelerle uğraşmak olumsuz duyguları harekete geçirir. Tüketicilere sözleşmeleri okumanın kendilerini nasıl hissettirdiğini sorulduğunda, neredeyse yüzde 70'i olumsuz bir emoji seçti. Örneğin, yüzde 44'ü 😤'u ve neredeyse dörtte biri (yüzde 24) 🤢'u seçti.
Tüketicilerin güçlü bir çoğunluğu (%69) tüm detayları bilmeden bir sözleşme imzaladıklarını kabul etti. Bunu yapmanın kendilerini nasıl hissettirdiğini sorduğumuzda, %63'ü “rahatsız" veya hatta “dehşete düşmüş" hissettiklerini ve üçte ikisi imzaladıktan sonra beklenmedik şartlarla karşılaştıklarını söyledi – %15'i keşiflerini “dehşet verici" olarak tanımladı.
Sosyal medyadan ve müzik çalma listelerinden sohbet robotlarına kadar, tüketiciler her zamankinden daha sık AI ile etkileşim kuruyor. Bu nedenle, %72'sinin sözleşmeleri özetleme ve karşılaştırma gibi konularda AI'nın yardımcı olmasının, düzenli olarak karşılaştıkları çeşitli sözleşmeleri daha iyi anlama yeteneklerine daha fazla güven verebileceğine inanması şaşırtıcı değil. Örneğin, bir apartman kira sözleşmesini incelerken, AI araçları depozito kuralları ve evcil hayvan politikaları gibi önemli ayrıntıları vurgulayabilir. Spor salonu sözleşmeleri, iptal politikalarının açıklamalarıyla daha net hale gelebilir. Telefon sözleşmeleri için, AI can sıkıcı ücretleri hızla tespit edebilir. Bir iş teklifini incelerken bile AI, maaş, yan haklar ve rekabet etmeme maddeleri gibi karmaşık terimleri parçalara ayırarak tüketicilere daha fazla güven sağlamaya yardımcı olabilir.
Küçük işletme sahipleri
Küçük işletme sahipleri ankete katılan diğer gruplardan daha sık sözleşmelerle karşılaşıyor; yüzde 91'i en az ayda bir sözleşmelerle çalışıyor, yüzde 45'i haftalık olarak sözleşmelerle çalışıyor ve neredeyse beşte biri (%19) her gün sözleşmelerle çalışıyor. Sözleşmeler işlerinin önemli bir parçası olmasına rağmen, küçük işletme sahiplerinin yüzde 62'si sözleşmeleri ayrıntılarını bilmeden imzaladıklarını kabul etti ve bu durum katılımcıların yüzde 69'unda rahatsızlıktan korkuya kadar değişen olumsuz duyguları tetikledi. KOBİ'lerin çoğunluğu (%60), tam olarak okumadıkları bir sözleşmeyi imzaladıktan sonra şaşırtıcı şartlar keşfettiklerini itiraf ederken, yüzde 13'ü ifşaatları “dehşet verici" buldu. Ayrıca, küçük işletme liderlerinin yüzde 64'ü, şartlarını anlayıp anlamadıklarından emin olmadıkları için sözleşme imzalamaktan kaçındıklarını söyledi.
Bazı küçük işletme sahipleri yeni teknolojileri benimseme konusunda temkinli olsa da, şirketlerinin daha verimli çalışmasına ve büyümesine yardımcı olmak için yeni yollar denemeye de isteklidirler. Sözleşmeler söz konusu olduğunda, küçük işletme sahiplerinin güçlü bir çoğunluğu (%71), AI araçlarının ayrıntıları ve farklılıkları daha iyi anlamalarına yardımcı olabileceğine inanıyor ve haklılar. Örneğin, AI, hangisinin en iyi şartları sunduğunu belirlemek veya avukatlarıyla yeni bir ortaklık sözleşmesini incelemeye hazırlanmak için satıcı sözleşmeleri arasında karşılaştırma yapmayı daha basit hale getirebilir.
Bilgi çalışanları ve teknoloji liderleri
Büyük şirketlerde, çalışanların ve liderlerin işletmenin çalışmaya devam etmesine yardımcı olmak için sözleşmeleri ve anlaşmaları gözden geçirmeleri ve yürürlüğe koymaları yaygındır. Ancak, bilgi çalışanlarının çoğu (%61) ve liderlerinin daha da fazlası (%63), ayrıntıları tam olarak anlamadan iş başında sözleşme imzaladıklarını kabul ediyor. Çalışanların neredeyse üçte biri (%32), tam olarak anlamadıkları sözleşmeleri imzaladıkları için disiplin eylemi, güven kaybı ve hatta işten çıkarılma gibi olumsuz iş yeri sonuçlarıyla karşı karşıya kaldıklarını bildirdi. Ayrıca, teknoloji liderlerinin %63'ü sözleşmeleri yorumlama zorluğunun ve kafa karıştırıcı terimlerin iş gecikmelerine neden olduğunu söylüyor.
Belki de yapay zekanın nasıl çalıştığını ve nerede en çok yardımcı olabileceğini bilme olasılıkları daha yüksek olduğu için, teknoloji liderlerinin %96'sı yapay zekanın çalışanların sözleşmeleri sorumlu bir şekilde anlama ve yürütme yeteneklerine daha fazla güvenmelerini sağlayacağını söylüyor. Örneğin, pazarlamacılar iş kapsamları arasındaki farklılıkları veya değişiklikleri kolayca belirleyebilir ve marka ve reklam ortaklıklarının ayrıntılarını hızla bulabilir ve finans ekipleri satış sözleşmelerinin ve satıcı anlaşmalarının incelemelerini hızlandırabilir.
Acrobat AI Assistant'ta yeni sözleşme zekasının tanıtımı
Adobe yakın zamanda sözleşme ve anlaşmalardaki bilgileri daha kolay ve hızlı bir şekilde gezinmeyi ve anlamayı kolaylaştırmak için Acrobat AI Assistant'ta sözleşme zekasını tanıttı. Yetenekler şunları içerir:
- Sözleşme zekası : Acrobat AI Assistant, taranmış belgeler de dahil olmak üzere bir belgenin sözleşme olup olmadığını otomatik olarak tanır ve deneyimi kişiselleştirir, sözleşmeye genel bir bakış oluşturur, tek tıklamayla temel terimleri ortaya çıkarır, bilgileri hızla özetler ve müşterilerin belgelerine özgü sorular önerir.
- Basit açıklamalar — doğrulandı : Acrobat AI Assistant, net bir dil ve tıklanabilir alıntılarla özetler ve yanıtlar üreterek, kaynağa gitmeyi ve yanıtları doğrulamayı hızlı ve kolay hale getirir.
- Karşılaştırın ve zıtlıklarını bulun : Sürümler arasındaki farkları hızla görün, tutarlılığı kontrol edin ve taranan belgeler dahil olmak üzere 10 adede kadar sözleşmedeki tutarsızlıkları yakalayın .
Adobe Acrobat ayrıca güvenli paylaşım ve imzalama özelliğini de bünyesinde barındırarak müşterilerin paydaşlarla yapılan sözleşmeleri kolayca incelemesini ve tek bir uygulamada e-imza talep etmesini kolaylaştırır.
Önümüzdeki yol: Daha iyi bir anlayış için yapay zekayı benimsemek
Yapay zekanın insanların sözleşme anlayışıyla çalıştıkları sözleşmelerdeki bilgileri anlama biçimini dönüştürme potansiyeli heyecan vericidir. Yapay zeka ile bireyler ve işletmeler sözleşmelere daha fazla şeffaflıkla yaklaşabilir, bir zamanlar stres kaynağı olan şeyi sorgulama, açıklık ve güven için bir fırsata dönüştürebilir.